Od czego zacząć planowanie ślubu??

napisał/a: Aine78 2011-05-03 17:45
Cleo87 napisal(a):Ale wiem, przy jakiej muzyce i przy jakich piosenkach rodzina się dobrze bawiła.
Zapisałam sobie i już mam listę piosenek- pewniaków.


To fajne! ;) Nie wpadłam na to ;)
napisał/a: ~gość 2011-05-04 21:41
Aine78 napisal(a):To fajne! ;) Nie wpadłam na to ;)


napisał/a: ~gość 2011-05-27 14:07
Jeśli jesteście z okolic Trójmiasta i nie macie jeszcze załatwionego FOTOGRAFA i MAKIJAŻYSTKI to moge Wam polecić bardzo zgrany zespół. Jest to małżeństwo. Bardzo fajnie mi się z nimi współpracowało i nadal współpracuje :) Jestem nawet na ich stronach, mówię to jako żywa reklama zadowolenia :) Podaje linki: fotograf: [Mod: reklama usunięta] makijażystko i nie tylko: [Mod: reklama usunięta]

i pozdrawiam :)
napisał/a: ~gość 2011-05-31 22:23
No to mam pytanie. Na co zwrócić uwagę przy podpisywaniu umowy z fotografem i kamerzystą?

- liczba zdjęć/liczba kopii nagrań,
- czy pliki/płyty będą zabezpieczone przed kopiowaniem,
- kto mnie uświadomi jak to jest z prawami autorskimi?
napisał/a: daffodil1 2011-05-31 23:11
Miśka27, wydaje mi się, że warto spytać o to czy gdzieś wykorzysta te zdjęcia... portfolio, strona internetowa itd... ale są większe ekspertki na forum i też czekam na opinię :)
napisał/a: ~gość 2011-05-31 23:21
Na razie znalazłam to

napisal(a):Aby mieć pewność, że fotograf wykona wg ustaleń pamiątkowe zdjęcia ze ślubu, należy podpisać z nim umowę. Fakt ten nie powinien podlegać dyskusji. Pozostaje tylko pytanie co powinna zawierać umowa, by wynajęcie fotografa nie było w dniu ślubu i później powodem do stresu. Artykuł dotyczy umowy z fotografem jednak z powodzeniem można zastosować go przy zawieraniu umów z innymi usługodawcami.

Są cztery ważne tematy które powinny zostać omówione w umowie. Przeanalizujemy je poniżej.

1. Musimy określić kto z kim i kiedy zawiera umowę. Najlepiej jeśli wpiszemy nazwiska i nr PESEL zleceniobiorcy i zleceniodawcy, określamy wtedy jednoznacznie o kogo chodzi. Dobrze jest też wpisać swoje adresy pocztowe oraz dane kontaktowe jak telefon i email. Oczywiście powinien też być ustalony czas i miejsce uroczystości: dzień, godzina, miasto, ulica.

2. Dalej powinniśmy szczegółowo określić czego dokładnie dotyczy umowa - jaki jest zakres usług. Czyli na przykład decydujemy się na fotoreportaż z dnia ślubu, który zaczyna się od przygotowań Panny Młodej u fryzjera, albo od błogosławieństwa w domu itp. Trzeba dokładnie ustalić kiedy rozpoczyna się i kończy fotografowanie (godzina), co obejmuje (przygotowania, ceremonia, wesele, plener). Ustalić też należy co otrzymamy: czy dostaniemy zdjęcia w formie elektronicznej, czy będą w pełnej rozdzielczości, czy otrzymamy jakieś odbitki, w jakim formacie, czy otrzymamy album, prezentację itp. Nie mniej ważne są ilości: ile zdjęć otrzymamy, czy będą poddane obróbce (jakiej), ile stron będzie miał album, ile odbitek, ile zdjęć w prezentacji. Czy ewentualne dodatkowe zdjęcia będą płatne.

3. Terminy i rozliczenia. Oczywiście w umowie powinien zostać poruszony temat pieniędzy. Jaka jest kwota za podstawową usługę na którą podpisujemy umowę. Ile kosztują rzeczy które możemy otrzymać ekstra: album, prezentacja, dodatkowe odbitki, płyta itp. Jaka jest kwota dodatkowych koniecznych opłat, np. za dojazd. Powinniśmy też zwrócić uwagę na kwotę pobieranego zadatku lub zaliczki. Poznawszy już odpowiednie kwoty dobrze jest wiedzieć, kiedy otrzymamy to za co zapłaciliśmy. Postarajmy się żeby w umowie były określone terminy: kiedy zobaczymy pierwsze zdjęcia, kiedy otrzymamy wszystkie zdjęcia, kiedy otrzymamy album, prezentację itp.

4. Różne różności - równie ważne.
- co zawiera płyta - jeśli takową otrzymujemy - czy zdjęcia są w pełnej rozdzielczości, czy są obrobione czy prosto z aparatu, czy nie są oznaczone znakiem wodnym, czy nie są jakoś zabezpieczone przed kopiowaniem,
- odpowiedzialność fotografa - co się stanie jeśli fotograf nie zjawi się na naszym ślubie, co jeśli będzie spóźniał się z oddaniem zdjęć,
- nasza odpowiedzialność - co się stanie jeśli odwołamy ślub, czy musimy wypłacić fotografowi jakąś rekompensatę,
- prawa do zdjęć - czy zgadzamy się by fotograf mógł opublikować zrobione tego dnia zdjęcia na potrzeby autoreklamy,
- możliwość zmian w umowie - co jeśli będziemy chcieli z czegoś zrezygnować już po podpisaniu umowy.

Sporo tu różnych kwestii o których należy pamiętać, mimo to te cztery punkty i tak nie wyczerpują tematu. Zabezpieczanie swoich praw umowami to ważna rzecz i wcale niełatwa. Dlatego też mamy prawników. W większości przypadków powoływanie się na umowę nie będzie konieczne. Wiele zleceń fotograficznych jest w polecenia, fotografowie dbają więc o swoją dobrą reputację. Dla pewności jednak umowę lepiej mieć.

http://slub.2pi.pl/publikacje/podpisywanie-umowy-z-fotografem/

[ Dodano: 2011-05-31, 23:22 ]
napisal(a):Z punktu wiedzenia Młodej Pary najważniejsze jest by fotograf przyjechał we właściwym dniu we właściwe miejsce. Jego obowiązkiem jest wykonanie usługi sprecyzowanej w umowie i przekazanie wykonanego dzieła w określonym w umowie terminie . Umowa zatem powinna zawierać dane osobowe fotografa jeśli wykonuje zdjęcia ślubne jako osoba fizyczna oraz dane firmy jeśli prowadzi on działalność gospodarczą. Umowa zabezpiecza Młodą Parę przez sytuacją, w której fotograf np. nie przyjedzie na ceremonię ślubną.

Umowa powinna koniecznie zawierać:

rodzaj usługi fotograficznej, czyli w tym wypadku wykonanie fotoreportaży ślubnego
datę wykonania usługi fotograficznej (jeśli w innym dniu będzie wykonywana sesja zdjęciowa w plenerze lub w studio – także datę i miejsce sesji zdjęciowej)
miejsce wykonania usługi – umowa powinna określać gdzie i o której godzinie fotograf wykonuje zdjęcia (jeśli ma przyjechać przed ceremonią do domu panny młodej by sfotografować jej przygotowania, powinno to być objęte umową), a także miejsce wykonania zdjęć pozowanych, jeśli są one objęte usługą.
przedmiot usługi, czyli co otrzyma Para Młoda jako efekt pracy fotografa
termin przekazania gotowego dzieła

Umowa powinna też określać czy i w jaki sposób klienci mogą dysponować wykonanymi zdjęciami, czy mogą je powielać i rozpowszechniać. Jeśli nie jest to w umowie sprecyzowane, może się okazać, że płyta z fotografiami jest zabezpieczona i nie można jej skopiować. aczkolwiek jest to raczej rzadkie zjawisko. Umowa powinna także określać w jaki sposób fotograf może dysponować fotografiami powstałymi podczas wesele i ceremonii, czy może je wykorzystywać dla celów promocyjnych oraz w jaki sposób. Kolejna kwestia jest cena usługi- umowa musi określać tę cenę i ewentualne koszty dodatkowe. Gotowe wzory umów można znaleźć w internecie i warto też przed spotkaniem przestudiować wzór stosowany przez danego fotografa.

http://www.pr-precel.pl/fotografia-slubna-umowa-o-dzielo-z-fotografem/
napisał/a: Joanna_21 2011-05-31 23:49
Miśka27, prawa autorskie należą do fotografa (chyba tak jest u każdego), ponieważ no jest to jego własność intelektualna ;) Ja tylko robiłam tak, że w umowie miałam, że zgadzam się na publikację zdjęć (portfolio, strona internetowa), ale że mam jakiś wpływ na wybór (np. jakby było jakieś co mi nie odpowiada, to że poproszę o skasowanie z neta etc.).
napisał/a: Dorota89 2011-06-03 21:11
Przede wszystkim zaczyna się od muzykantów
napisał/a: ja29 2012-02-08 21:03
Planowanie ślubu, wesela to czysta przyjemność. Teraz pomagam mojej przyszłej szwagierce bo sama prosiła. byłyśmy razem zamawiać zespół. Generalnie ona wszystko już ma fajne poplanowane, rozpisane. na [Mod: reklama usunięta] jakąś aplikację do planowania ślubu pobrała i w sumie fajnie, bo o niczym nie zapomni... choć o niebieskiej podwiązce musiałam jej przypomnieć :D
ja pamiętam że my w ten dzień o jednym zapomnieliśmy a szkoda.. brakuje nam jednego wspólnego zdjęcia z rodzicami...
napisał/a: ~gość 2012-05-28 12:19
Poczytałam i jestem uświadomiona ile nas czeka
napisał/a: daffodil1 2012-05-28 21:02
freedo, ojjj uspokój się :P :D
napisał/a: Nadiya1 2012-05-28 21:27
freedo, calm down. Też myślałam, że to nie dla mnie ale daliśmy radę, a raczej dałam radę :D